metaverse

Ostatnio znajomy zapytał czym się zajmuję. Próba wytłumaczenia (z mojej perspektywy) najszybsza do punktu to: nooo wiesz, blockchainem, metaverse i projektami, które chcą tam być. Odpowiedź znajomego: aha, czyli zatrudniasz ludzi, ale oni po tym blokczajnie nie wiedzą że dla ciebie pracują bo to jest zdecentralizowane chyba nie?

No i oddalamy się od celu, więc szukam dalej pojęć: no a słyszałeś o Metaverse? To takie wirtualne odbicie naszej rzeczywistości. A przynajmniej wizja. I tu trafiłam. Bomba. W odpowiedzi usłyszałam: LUDZIE OSZALELI, CHCĄ ŻYĆ W INTERNECIE. DO CZEGO TEN ŚWIAT ZMIERZA.

No i właśnie. Czym tak naprawdę jest ten cały metaverse? Czy da się go określić jednym pojęciem? I czy faktycznie zagraża nam życie, życiem w internecie.

Czym jest Metaverse?

Najprościej ujmująć to złożone zjawisko to jest kolejna iteracją wcielenia internetu w nasze życia po web 1.0 i web. 2.0. Możemy sobie go wyobrazić jako cyfrowy wszechświat, gdzie granica między światem realnym, a wirtualnym zaczyna się zacierać.

Metaverse ciężko również określić jako jedną, jakąś technologię z danej kategorii tak jak np. blockchain. Metaverse to bardziej wspólna cyfrowa przestrzeń gdzie dochodzi do intereakcji i integracji technologii. Metaversum to przestrzeń, w której w tym dziwnym modelu instnienia będziemy mogli realizować wszystkie znane nam aktywności: robić biznes, sztukę, korzystać z rozrywek, budować relacje społeczne i swoją społeczną pozycję.

I to wydaje się abstrakcyjne. Co po niektórym. Z różnych przyczyn. A inni kupują wirtualną działkę w Metaversum zbudowanym przed Sandbox za 450 tysięcy dolarów, bo jest w sąsiedztwie Snoop Doga (takiego artysty, całkiem popularnego. Nie przejmuj się też go nie słucham).

Wracając do tego czym jest Metaverse

Dobrze obrazuje to 7 warstw metaverse zobrazowanych przez Jona Radoffa. Jak widać dotykają one prawie każdego szerszego aspektu funkcjonowania w warstwie wirtualnej: od infrastruktury, która musi mieć miejsce w naszym świecie realnym (internet 5G), przez urządzenia i technologię, która umożliwia nam wstęp do tego świata (Google AR) i nasze doświadczenia związane z tą warstwą rzeczywistości wirtualnej. Przez wątki dotyczące wszystkich, które flagowo głoszone są przez web 3.0: sztuka w ramach NFT, DAO, decentralizacja.

Metaverse 7 layers

No ale… co się robi w Metaversum?

Aktywności, które można podejmować podzielmy na 4 sekcje, zacznijmy od:

META LIVES

Czyli wszystko to co dotyczy naszych codziennych aktywności i interakcji ze światem. Tworzenie swoich awatarów, kupowanie im ubrań, domów, drogich torebek Gucci bo przecież i tam w Internecie chcemy utrzymać nasz wizerunek (szaleństwo nie?), oczywiście sztuka w NFT, budowanie relacji społecznych (np. Kind Words jest rodzajem gry, gdzie użytkownicy piszą do obcych sobie ludzi listy, prosząc o radę, rozmowę na ważne dla nich tematy), w Metaverse można uprawiać też se*ks, ale o tym może kiedyś indziej.

Poniżej kolekcja ubrań marki The Fabricant. Czyli ubrań, które nigdy nie istniały w świecie rzeczywistym.

META SPACES

Tu realizowana jest potrzeba tworzenia przestrzeni dla naszych już ubranych i odzwierciedlających nas awatarów. Tworzone są wirtualne galerie handlowe, swoje sklepy w Metaverse ma m.in Prada, Balenciaga, Tom Brown i już większość świata mody (który na to stać!). Meta Spaces to również koncerty, wydarzenia sportowe, konferencje biznesowe, gdzie żeby spotkać się z firmą Szanghaju nie musisz pokonywać szerokości geograficznych.

Rosnący trend to Travelportation.

Czyli Metaverse umożliwia teleportację. Innymi słowy doświadczenie sensoryczne, które przybliża podróżnych do ich celu, bez podrózy. W czerwcu 2021 roku debiut miał projekt JourneeBox, który oferuje doświadczenie podróżnicze, łącząc je z wirtualnymi lekcjami, warsztatami i interakcjami kulturowymi.

Wyobraź sobie, że możesz nie odmrażając sobie kończyn, oglądać Zorzę Polarną. No i właśnie: szwedzka firma turystyczna Lights over Lapland wprowadziła wirtualne wycieczki, zapraszając każdego, kto posiada zestaw słuchawkowy, do tego doświadczenia.

META BUSINESS

W tej kategorii znajduje się wszystko co związane z biznesem i sprzedażą. To jedna z najbardziej rozwiniętych form, wchodzących w nasz świat rzeczywisty. Czyli wirtualne przymierzalnie, skanowanie rzeczywistości żeby zobaczyć ukryte reklamy w nałożonym świecie wirtualnym i silnym trend Gamevertisingu, który opiszę w oddzielnym wpisie.

Ostatnią kategorią jest: META SOCIETIES

To formy skupione wokół tworzenia relacji społecznych i realizacji ich funkcji. Tworzenie wirtualnych tożsamości w postaci awatarów, wirtualni influencerzy, platformy społecznościowe.

Tutaj dla przykładu Mój awatar

Metaverse to świat, który w obecnej formie może wydawać się karykaturą rzeczywistości, bo jak mają nas zaspokoić elementarycznie? Ale jest to na pewno stwór, który będzie wchodził w nasze przestrzenie życiowe z coraz większym apetytem i warto go obserwować. Bo zmiany kwantowe potrafią nastąpić z dnia na dzień.

  • 5,4 min read

    Uniwersalny przepis na tokenomię nie istnieje. Zastosowane rozwiązania powinny jasno wynikać z fundamentów Twojego projektu. Zamiast tego często są bezkrytycznie kopiowane od innych...

    Uniwersalny przepis na tokenomię nie istnieje. Zastosowane rozwiązania powinny jasno wynikać z fundamentów Twojego projektu. Zamiast tego często są bezkrytycznie kopiowane od innych...

  • 3,5 min read

    Pozyskanie kapitału poprzez Initial Coin Offering nie jest takie proste, jak by się mogło wydawać. Twój token zostanie już z Tobą na zawsze i stanie się integralną częścią Twojego biznesu. Dlatego warto chwilę zastanowić się, czy własne ICO na pewno jest dobrym pomysłem.

    Pozyskanie kapitału poprzez Initial Coin Offering nie jest takie proste, jak by się mogło wydawać. Twój token zostanie już z Tobą na zawsze i stanie się integralną częścią Twojego biznesu. Dlatego warto chwilę zastanowić się, czy własne ICO na pewno jest dobrym pomysłem.

  • 2,7 min read

    Na wstępie rozmów z klientami zwykłam pytać: ,,a czym jest według Was tokenizacja?’’. Odpowiedzi jest wiele. A ta zbliżająca nas do tytułowego sukcesu tokenizacji jest jedna: Twoim biznesem.

    Na wstępie rozmów z klientami zwykłam pytać: ,,a czym jest według Was tokenizacja?’’. Odpowiedzi jest wiele. A ta zbliżająca nas do tytułowego sukcesu tokenizacji jest jedna: Twoim biznesem.